Handlekurv

Ingen produkter i handlekurven.

Hva kan du drikke på keto? Drikkevarer som anbefales på ketogen diett

Når du følger et ketogent kosthold, bør du ikke overskride det anbefalte karbohydratinntaket på 20-30 g per dag. Det er viktig at denne begrensningen også gjelder for drikkeinntaket. I denne artikkelen vil du lære hva, bortsett fra vann, du kan drikke på ketogen diett, hva du bør tenke på når du velger drikke og hvilke drikker som kan ha skjulte karbohydrater.

Hva å drikke på keto: hvordan velge keto-drikker?

Når du går på ketodiett, er det viktig å ta informerte valg og lese etikettene når du handler. Når du velger produkter, bør du se etter de som inneholder lite kalorier og ingen karbohydrater (maksimalt tillatt er 5 g per porsjon). Det er viktig å unngå kullsyreholdige drikker og fruktjuice. I tillegg bør du fokusere på produkter som er usøtet – både med tradisjonelt sukker og søtningsmidler.

Eksempler på drikkevarer med karbohydratinnhold:

  • vann, kaffe og te – 0 g,
  • et glass appelsinjuice – 25 g,
  • 250 ml isotonisk drikke – 16 g,
  • en boks energidrikk – 62 g,
  • en liter Coca-Cola – 106 g,
  • et glass rødvin – 2 g,
  • musserende vin (champagne) – 4 g.

Det ketogene kostholdet og den anbefalte mengden væske

I henhold til allment aksepterte standarder bør en person konsumere omtrent 30 ml væske per kilo kroppsvekt hver dag. For eksempel:

  • en kvinne som veier 55 kg bør drikke 1650 ml væske,
  • en mann på 90 kg bør innta 2700 ml væske.

Ved økt fysisk aktivitet bør væskeinntaket være høyere, ettersom musklene øker kroppstemperaturen under trening, noe som fører til svetting. Under trening bør vi drikke ytterligere 1 til 1,5 liter væske i tillegg.

Hvorfor er væsketilførsel viktig på ketogen diett?

Det er viktig å sørge for god hydrering under ketogen diett for at kroppen skal fungere som den skal – det vil gjøre dietten mye mer effektiv. I begynnelsen av dietten, som følge av kostholdsendringer og overgangen til å hente energi fra fett, mister kroppen store mengder vann og dermed viktige mineraler. Derfor er det viktig med regelmessig hydrering. I tillegg bidrar riktig hydrering til

  • støtter opptaket av næringsstoffer i tarmen,
  • forbedrer hudens elastisitet,
  • letter utskillelsen av giftstoffer fra kroppen,
  • øker energinivået,
  • fremmer konsentrasjonen
  • øker stoffskiftet,
  • forbedrer idrettsprestasjoner.

Kaffe og te på keto

Kaffe- og teelskere kan sove godt på ketodietten, så lenge de gir opp de populære tilsetningsstoffene i form av sukker eller klassisk kumelk. Hvis du vil få det beste ut av kostholdet ditt, er det viktig å droppe sirup, syltetøy og andre “smaksforsterkere”, samt fruktbasert te. På ketodietten anbefales det kun å bruke svart og grønn te. I likhet med svart kaffe inneholder de ingen karbohydrater og har derfor en positiv effekt på kostholdet og vektnedgangen.

Er det mulig å drikke kaffe med melk på keto?

Kan du ikke forestille deg kaffe uten melk? Du trenger ikke å gjøre det! Det ketogene kostholdet utelukker ikke denne drikken. Det viktigste er å ta hensyn til hvilken melk eller melkealternativ du vil bruke. Tilsetningsstoffer med lavt karbohydratinnhold fungerer best. De vanligste valgene er mandelmelk, cashewnøttmelk og usøtet soyamelk, ettersom et glass av denne væsken inneholder mindre enn 5 karbohydrater. Fet kaffekrem er også et interessant og sunt alternativ. I dette tilfellet er karbohydratene bare 1 g per 30 ml væske. Fettekspert eller smaksatt kollagen fra BeKeto vil også fungere perfekt.

Kan du drikke vann med sitron på keto?

Liker du ikke smaken av vanlig vann og ønsker å krydre det med et syrlig tilskudd som sitron? Når du følger keto, er dette så mye som mulig tillatt. Sitron er en frukt med lite karbohydrater (saften av ett stykke er 3 g), og den har mange ekstra positive effekter på kroppen vår:

  • hjelper til med å hydrere kroppen,
  • støtter fjerning av giftstoffer fra kroppen,
  • reduserer urinsyre,
  • er en utmerket kilde til vitamin C, som kroppen vår trenger under en diett.

Kan du drikke cola zero på keto?

Med populariteten til dietter er det mange erstatninger for populære drinker som frister deg med fravær av skadelig sukker. Dette virker som et utmerket alternativ. Bruk av søtningsmidler har imidlertid sine ulemper – de kan øke søtsuget eller øke insulinnivået (og dermed fettlagring). I tillegg er de fleste av dem kjemikalier som ikke forekommer naturlig og har negative effekter på kroppen (f.eks. aspartam, cyklamat).

Er det mulig å drikke alkohol på ketogen diett?

I likhet med andre reduksjonsdietter anbefales ikke alkohol på ketogen diett. Men hvis du ikke kan forestille deg en fest uten et glass noe sterkere, kan du unne deg noen typer alkohol, selv når du er i ketose. Du bør selvfølgelig unngå drinker med brus eller søt juice, men ren vodka, whisky eller konjakk er alkoholholdige drikker som du av og til kan unne deg. Et glass champagne eller hvit- eller rødvin er også tillatt.

Hva kan du drikke på keto-dietten? 10 forslag til keto-drikker

Hva kan du drikke på en keto-diett? Den mest populære og foretrukne væsken på keto-diett er selvfølgelig vann, spesielt vann med høyt mineralinnhold, som gir viktige næringsstoffer i tillegg til ren hydrering. Væske er imidlertid ikke bare vann. Det er også kaffe, te, supper og ulike typer frukt- og grønnsaksjuice. Det er viktig å huske på tilstrekkelig hydrering helt fra begynnelsen av det ketogene kostholdet.

Her er en liste over populære drikker med lavt karbohydratinnhold:

  • Vann – en grunnleggende, viktig hydreringsdrikk. Den inneholder ingen kalorier, støtter stoffskifteprosessen og har en positiv effekt på hudens fuktighet og fasthet. Det regulerer også blodtrykket, lindrer hodepine og skyller ut giftstoffer fra kroppen.
  • Kaffe – en drikk med en rekke helsebringende egenskaper, som å bidra til vekttap, forbedre humøret og redusere risikoen for kreft. I tillegg inneholder kaffe antioksidanter som bremser aldringsprosessen, forbedrer blodsirkulasjonen, reduserer risikoen for diabetes, fremmer konsentrasjonen og reduserer stress. Et interessant og sunt alternativ er også Bulletproof-kaffe. Dette er en høyenergidrikk som er utviklet for å gi en solid dose energi, stille sulten og tilføre kroppen gunstige fettstoffer. Grunnoppskriften går ut på å tilsette MCT-olje i kaffen, men kokosolje av høy kvalitet fungerer like bra.
  • Te og urteinfusjoner – senker blodtrykket, virker stimulerende, forbedrer blodsirkulasjonen, fremmer godt humør og forbedrer fordøyelsen.
  • Keto-elektrolytter fra BeKeto – regelmessig tilførsel av elektrolytter forbedrer det generelle velværet og forebygger negative effekter av ketoinfluensa som tretthet, irritabilitet og svakhet. Elektrolytter bidrar også til økt ytelse og restitusjon etter trening.
  • Eksogene ketoner fra BeKeto – bidrar til å produsere ketonene som er nødvendige for å oppnå ketosetilstand. I tillegg bidrar de til effektiv ketoadaptasjon og gir en stor dose energi. I tillegg tilfører de viktige mineraler som natrium, magnesium og kalsium.
  • Helmelk – er en god base for mange milkshakes og et velsmakende tilskudd til kaffen. Den tilfører kroppen viktige mineraler og vitaminer. I tillegg er det en verdifull proteinkilde.
  • Matcha – er grønn te i pulverform som bidrar til vekttap, stimulerer stoffskiftet, har en positiv effekt på nervesystemet og regulerer blodsukkernivået, noe som er viktig for et ketogent kosthold.
  • Grønnsaksjuice – spinat, grønnkål, brokkoli, agurk, selleri og andre grønne grønnsaker i form av juice kombinert med sunt fett er et godt og sunt “mellommåltid”. De kan med fordel blandes med mandelmelk, kokosolje eller MCT-olje. Det er viktig at de ikke drikkes på én gang, men inntas gradvis for å gi spytt og fordøyelsesenzymer en sjanse til å dannes, noe som direkte bidrar til bedre fordøyelse.
  • Fruktjuice – selv om de fleste frukter er forbudt på ketodietten på grunn av det høye karbohydratinnholdet, bør du absolutt ikke gi dem opp helt. Cocktailer laget av bær som bringebær, bjørnebær eller jordbær tilfører kroppen en rekke viktige mikronæringsstoffer. Det kan for eksempel være folsyre, polyfenoler, vitaminer og kostfiber som er viktige for den generelle funksjonen.
  • Kokosvann – kalles verdens sunneste vann. Det har en sammensetning som ligner på menneskelig plasma og absorberes og utnyttes derfor godt. Det tilfører kroppen kalium, magnesium, natrium og kalsium, samt B- og C-vitaminer. I tillegg bidrar det til å senke blodsukkernivået, regulerer stoffskiftet og støtter nyrefunksjonen.

Som du ser, er det et stort utvalg av væsker som er tillatt på ketogen diett. Det er viktig å unngå bearbeidede og sukkerholdige drikker og heller velge de verdifulle som hydrerer kroppen og fremmer ketose. I tillegg er det verdt å satse på drikker som tilfører oss noe godt i livet, som for eksempel tilskudd av viktige mineraler, støtte til fordøyelsen eller rensing av kroppen for giftstoffer. På en ketogen diett bør du også være på vakt mot drikker som er “sukkerfrie”, “uten sukker” eller “sukkerfrie”, og alltid sjekke sammensetningen og etiketten: om disse drikkene fortsatt inneholder karbohydrater og andre skadelige stoffer til tross for at de er sukkerfrie.

Hva kan jeg spise på keto?

Hvis du er på utkikk etter nye ideer og lurer på hva du kan spise på ketodietten, er det verdt å ta en titt på de mange produktene som er tillatt som en del av denne måten å spise på. Selv om du kanskje forbinder keto-dietten hovedsakelig med fett kjøtt og oljer, tilbyr den faktisk et mye bredere utvalg av kulinariske alternativer. Du vil finne mange smakfulle og mettende retter som kan være et godt supplement til den daglige menyen. Nøkkelen til effektiviteten og helsen til denne dietten er imidlertid den rette balansen mellom matvarene du spiser. På denne måten kan du ikke bare nyte deilige smaker, men også gi kroppen din alt den trenger for å fungere effektivt og opprettholde full vitalitet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skriv deg på venteliste Vær blant de første som får vite så snart produktet er tilgjengelig. Legg igjen e-postadressen din nedenfor og følg med.
DEL KURVEN DIN