Handlekurv

Ingen produkter i handlekurven.

Hvilke typer nøtter bør man spise på et ketogent kosthold?

Nøtter er en utmerket kilde til sunt fett og er ideelle på en ketogen diett, så lenge de spises med måte. De er rike på vitaminer og mineraler og støtter hjertet og nervesystemet. På grunn av det høye fettinnholdet er de ideelle på ketogent kosthold, men vær forsiktig med mengden. Ta en titt på hvilke nøtter som anbefales på keto-diett, og hvilke som bør unngås for å holde kostholdet i sjakk.

Nøtter er et godt og velsmakende mellommåltid og er også en god ingrediens i en rekke desserter. I motsetning til hva mange tror, står de ikke nødvendigvis i motsetning til vekttap, selv om de inneholder mange kalorier. De er spesielt nyttige på ketogen diett, så lenge du kan spise dem med måte! De inneholder umettede fettsyrer og en rekke viktige vitaminer, samt mikro- og makroelementer, og har derfor en gunstig effekt på kroppen. Regelmessig inntak styrker både nervesystemet og det kardiovaskulære systemet. I praksis betegnes nøtter som en rekke frø og frukter, hvis kjerne, som er omgitt av et hardt eller sprøtt skall, er spiselig og ofte forbløffende velsmakende. For ketoentusiaster er det verdt å merke seg at nøtter kjennetegnes av et høyt fettinnhold. Finn ut mer om hvilken rolle de spiller i ketogen diett, og bli bedre kjent med de sunneste nøttetypene!

Hvilke nøtter anbefales spesielt for ketogen diett?

Nøtter kan være en fast del av menyen for personer som går ned i vekt – spesielt på ketogen diett. De er en utmerket kilde til umettede fettsyrer, men man må samtidig ta hensyn til protein- og karbohydratinnholdet.

Mest anbefalt på keto er:

  • macadamianøtter
  • pekannøtter
  • paranøtter.

I moderasjon anbefales det å spise:

  • valnøtter
  • hasselnøtter
  • peanøtter
  • mandler.

Hvilke nøtter bør unngås, i hvert fall i begynnelsen av ketodietten?

Spesielt i begynnelsen av ketogen diett bør cashewnøtter og pistasjnøtter unngås. Dette er fordi vi må huske å holde oss til den daglige karbohydratgrensen på 20 gram. Det er hvor mye du finner i bare 60 cashewnøtter. Dette betyr at det er ganske krevende å opprettholde ketose, spesielt hvis du pleide å unne deg denne typen snacks uten tilbakeholdenhet. Hvis du liker pistasjnøtter, har vi dårlige nyheter til deg – bare én kopp av disse deilige nøttene overskrider den tillatte daglige porsjonen, siden den inneholder mer enn 30 gram karbohydrater.

  • Macadamianøtter – dette er de feteste nøttene – hele 75 % av dem består av fett. På ketogen diett er de din allierte! 718 kcal, 76 g, 14 g.
    Pekannøtter – er en annen utmerket kilde til umettede fettsyrer, som reduserer risikoen for åreforkalkning betydelig. De inneholder også verdifulle elementer som kobber, sink, magnesium, kalium og mangan. 691 kcal, 72 g, 13,9 g.
    Paranøtter – bare én paranøtt dekker selenbehovet. Samtidig bør mengden ikke overdrives for ikke å føre til en overdose av dette spesielle elementet. 659 kcal, 67 g, 12 g.
  • valnøtter – har verdifulle helseegenskaper: de er bra for hjertehelsen og inneholder mye antioksidanter for å beskytte mot oksidativt stress. 645 kcal, 60 g, 18 g.
  • Hasselnøtter – er en utmerket kilde til vitamin E, samt B-vitaminer og folsyre. 628 kcal, 60, 675 g, 16,7 g.
  • Peanøtter – eller fiskenøtter, gir også kroppen verdifulle ingredienser. De kan spises på et ketogent kosthold, men med måte. 603 kcal, 50 g, 14 g.
  • mandler – er en god kilde til vitamin E for huden og libido, men også kalsium, fosfor og jern. Samtidig er det bedre å ikke overspise dem på keto. 579 kcal, 49,93 g, 21,55 g.
  • Cashewnøtter – deres gunstige effekter på helsen går dessverre ikke hånd i hånd med et ketogent kosthold. Vi anbefaler imidlertid å velge andre nøtter. 553 kcal, 43,85 g, 30,19 g.
  • pistasjnøtter – dessverre må vi plassere dem nederst på listen, selv om de har mange elskere. Fettinnholdet er det laveste, samtidig som de inneholder en god mengde karbohydrater. 562 kcal, 45,39 g, 27,93 g.

Nøtter er gode som dessert!

Nøtter er uten tvil verdt å spise på ketogen diett. De bidrar til å opprettholde ketose og har samtidig viktige helseegenskaper. De er rike på vitaminer, fosfor, magnesium, jern, mangan, sink, kobber og er også en verdifull kilde til kalium. Fremfor alt er de elsket for sitt innhold av umettede fettsyrer, som senker nivået av dårlig kolesterol. Men hvordan skal man spise dem? Ikke bare som mellommåltid innimellom – de er også gode i form av desserter – noen ganger ganske fancy! Vi har valgt ut de sunneste nøttetypene for å lage deilige forslag til alle som følger en ketogen diett.

Alle som elsker fysisk aktivitet, vet hvor nyttig peanøttsmør er når man skal komponere en shake. Det gir den en unik smak og inneholder samtidig verdifulle næringsverdier…. BeKeto-produktene er også nyttige når du skal lage bakverk. Et godt forslag er lime-ostekake med mandelmelbunn. Mandelmel er også perfekt til å lage kaker – i dette tilfellet foreslår vi ketokaker med sjokoladebiter . Mulighetene her er veldig brede, og kreativiteten din vil uten tvil hjelpe deg med å finne andre bruksområder for nøtter. Vi hjelper deg gjerne – sjekk ut forslagene våre og la deg inspirere!

Hvem bør unngå nøtter?

Den fantastiske smaken av nøtter, muligheten til å lage deilige desserter og de helsefremmende egenskapene er alle store fordeler. Samtidig er det verdt å huske på at nøtteallergi er en av de vanligste allergiene – den kan ramme opptil én av hundre personer. De vanligste symptomene er kløe i munnen og hevelser, men også hudreaksjoner og oppkast forekommer. I alvorlige tilfeller kan det oppstå livstruende anafylaktisk sjokk. Peanøtter er det vanligste allergenet, men også andre varianter kan være sterke allergener. Hvis du mistenker at du har en allergi, er det verdt å verifisere dette med passende tester. Disse kan tas fra blodet eller via en hudtest.

Hva annet kan jeg spise på keto?

Hvis du er på utkikk etter nye ideer og lurer på listen over keto-matvarer, er det verdt å ta en titt på de mange matvarene som er tillatt som en del av denne måten å spise på. Keto-dietten handler ikke bare om fete proteiner eller fett – det er et rikt utvalg av appetittvekkende og mettende retter som kan danne grunnlaget for dine kulinariske kreasjoner. Når du tenker på å variere menyen, er det verdt å huske på viktigheten av velkomponerte måltider. De vil ikke bare tilfredsstille smaksløkene dine, men også tilføre kroppen din viktige næringsstoffer som holder deg frisk og opplagt hver dag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skriv deg på venteliste Vær blant de første som får vite så snart produktet er tilgjengelig. Legg igjen e-postadressen din nedenfor og følg med.
DEL KURVEN DIN