Handlekurv

Ingen produkter i handlekurven.

Keto-ordbok – vi forklarer de viktigste begrepene og navnene

BMI Body Mass Index Keto ordbok

 BMI

  • En Forkortelse For Body Mass Index , Er et mål på en persons kroppsstørrelse i forhold til vekt og høyde. Denne beregningen er det mest brukte verktøyet av leger og medisinsk fagpersonell I screening for overvektige og overvektige individer.

I midlertid er det flere negative sider ved å bruke denne metoden. Den tar ikke hensyn til kroppssammensetning, fettprosent, beinvekt eller muskelmasse, derfor er det ikke den mest pålitelige metoden for måling av kroppsstørrelse. For eksempel kan en helt frisk person med mager muskelmasse anses som overvektig, eller til og med overvektig ved å bruke Body Mass Index-skalaen.

BPC Bulletproof Coffee Keto ordbok

● BPC

Bulletproof kaffe er en populær drikk blant de som følger lavkarbo- og fettrik diett som ketogen diett. Det er ment å være en frokosterstatning og fungere som en energiboost på grunn av en kombinasjon av koffein og fett.

CKD Cyclical Ketogenic Diet Keto ordbok

 ● CKD

  • Står for Cyclical Ketogenic Diet. Denne typen ketogen diett brukes mest av kroppsbyggere og profesjonelle idrettsutøvere. Det innebærer å spise ren, ketogen mat i flere dager i løpet av uken, og deretter øke karbohydratinntaket betraktelig i løpet av de resterende dagene. Folk som utfører intens daglig trening fant ut at denne typen keto lar dem øke utholdenhet, hastighet og styrke.

For mer informasjon om syklisk ketogen diett, klikk her .

Fat Bombs Keto ordbok

● Fat bombS

  • Det er de keto-vennlige godbitene hvis du vil unne deg noe søtt uten å påvirke karbohydratene og makroene dine for mye.

Hovedingrediensen i fettbomber kan være kokosolje eller smør. De fleste på den ketogene dietten bruker disse nesten skyldfrie snacksene som en rask måte eller for å øke fettinntaket.

HPKD High Protein Ketogenic Diet Keto ordbok

● HPKD

  • Forkortelse for High Protein Ketogenic Diet. Denne typen ketogen diett ligner standard ketogen diett (skd) , men med en økning i forbruket av protein. Vanligvis vil du på standardversjonen av keto spise 15-25 % av dine daglige kalorier fra protein. I motsetning til dette krever HPKD rundt 30-35% protein. Denne tilnærmingen er best for de som ønsker å få muskelmasse.

           For å lese mer om High Protein Ketogenic Diet (HPKD), klikk her .

IF Body Intermittent Fasting Keto ordbok

● IF

  • Står for Intermittent Fasting . Det er et spisemønster der du veksler mellom sykluser med spising og faste. Det er flere metoder for å gjøre dette, alt fra daglige til ukentlige tidsplaner. Vanligvis begynner “fastetilstanden” i det øyeblikket du legger deg. Noen mennesker liker imidlertid å forlenge det ytterligere med noen timer til eller til og med de neste dagene.

Når det gjelder den ketogene dietten, kan du ha sett forkortelser som OMAD , IF 16:8 eller IF 20:4. For eksempel: IF 16:8 betyr at du faster i seksten timer, og deretter inntar dine daglige makronæringsstoffer innen et vindu på åtte timer. I tillegg faster noen i lengre perioder, for eksempel 48 timer.

IIFYM If It Fits Your Macros Keto ordbok

● IIFYM

  • Står for ” If It Fits Your Macros “. Det er en slankemetode som går ut på å telle makronæringsstoffer; protein, fett og karbohydrater i stedet for kalorier. For å starte IIFYM må du beregne mengden kalorier som trengs for å enten opprettholde, gå opp eller gå ned i vekt. Selv om fordelene med denne slanketeknikken inkluderer større fleksibilitet i matvalg og vekttap, er det ikke fokus på mikronæringsstoffer.

En av hjørnesteinene i det ketogene kostholdet er å spise næringstett, sunn mat som gir deg vitaminer og mineraler som kroppen din trenger. IIFYM bryr seg ikke om du spiser mat du bør unngå på den ketogene dietten som stivelsesholdige karbohydrater, sukker og bearbeidet fett, så lenge du holder deg innenfor makroene dine. Selv om det er mange mennesker som har gått ned mye i vekt ved å bruke denne metoden, er det en viktig ting å merke seg – å spise usunn mat er ikke det ketogen diett handler om.

Keto Flu Ketogen influensa Keto ordbok

Keto-Influensa

  • Er en gruppe symptomer som etterligner den faktiske influensa. Det er oftest observert i løpet av de første dagene av den ketogene dietten. På grunn av en karbohydratrestriksjon, eliminering av bearbeidede produkter og sukker, kan kroppen din oppleve “keto-influensa”-tegn som kvalme, hodepine, irritabilitet og tretthet. Disse symptomene kan vare fra noen få dager, og i sjeldne tilfeller til og med opptil en måned.

For en omfattende og detaljert artikkel om «keto-influensa» og hvordan du kan bli kvitt symptomene, klikk her .

Makro Makronaeringsstoffer Keto ordbok

● MACROS

  • Forkortelse for Makronæringsstoffer . De er fett, protein og karbohydrater som finnes i maten din. Avhengig av målene dine kan du justere dine daglige makronæringsstoffbehov slik at de passer til din livsstil. Det er verdt å vite at ett gram karbohydrater gir 4 kalorier, mens ett gram fett gir 9 kalorier. Ett gram protein er også 4 kalorier. Selv om det ikke regnes med i makronæringsberegninger på grunn av dets mangel på næringsverdi, er alkohol også et makronæringsstoff som gir 7 kalorier per gram.

I det ketogene kostholdet bør makroene dine deles inn som følger: 70-80% av kaloriene fra fett, 20-25% av kaloriene fra protein og 5-10% av kaloriene fra karbohydrater.

Net Carbs Netto karbohydrater Keto ordbok

Netto Karbohydrater

  • Enkelt sagt, det er karbohydratene kroppen din kan fordøye og bruke som energi. Formelen for å beregne netto karbohydrater er som følger:

Totalt karbohydrater – fiber – sukkeralkoholer = netto karbohydrater.

Mens noen personer på den ketogene dietten insisterer på å telle totale karbohydrater, holder de fleste seg til den generelle regelen om å spise mellom 20-50 g netto karbohydrater per dag.

OMAD One Meal A Day Keto ordbok

● OMAD

  • Står for ” Ett Måltid Om Dagen “. Dette er en av typene periodisk faste som antyder en spiseperiode på 23:1, noe som betyr at du vil faste i tjuetre timer og spise hele det daglige inntaket av kalorier og makronæringsstoffer i løpet av en 60-minutters periode.

På den ketogene dietten bidrar begrensende og begrensende karbohydrater til mindre sultsug. Mens ideen om å spise ett måltid om dagen kan virke skremmende i begynnelsen, implementerer de fleste som har vært i ketose i mer enn noen få uker OMAD naturlig i sin daglige matrutine.

SKD Standard Ketogenic Diet Keto ordbok

● SKD

  • Denne forkortelsen står for Standard Ketogenic Diet. dette er den vanligste versjonen du vil lese om på nettet eller mens du forsker på ketogene studier. Mesteparten av tiden vil makronæringsstoffene dine se slik ut: 70-80% av daglige kalorier fra fett, 20-25% fra protein og 5-10% fra karbohydrater. Denne versjonen er best for de som bare er i begynnelsen av sin ketogene reise og ønsker å gå inn i en tilstand av ketose.

Fordi hver enkelt person er forskjellig, anbefaler vi deg å beregne dine individuelle makronæringsstoffbehov i henhold til vekt, høyde, daglig aktivitetsnivå og mål.

TKD Targeted Ketogenic Diet Keto ordbok

● TKD

  • Står for Targeted Ketogenic Diet. Denne varianten av den ketogene dietten ligner både på standard ketogenic diet (SKD) og cyclical ketogenic diet (CKD). det er preget av å spise mesteparten av det daglige karbohydratinntaket ditt rundt treningsøktene dine, vanligvis mindre enn en time før. TKD er gunstig for de som utfører mer enn sporadisk eller lett cardio. Det fungerer best for de som trener med middels til høy intensitet og trenger en ekstra “boost” av energi før treningen.

         Hvis du vil finne ut mer om målrettet ketogen diett, klikk her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skriv deg på venteliste Vær blant de første som får vite så snart produktet er tilgjengelig. Legg igjen e-postadressen din nedenfor og følg med.
DEL KURVEN DIN