Shopping Cart
Delivery Icon 999.00KR mangler for gratis frakt

Ingen produkter i handlekurven.

Safety Payments Icon GARANTERT SIKKER TRANSAKSJON

Hvordan bruke MCT-olje?

MCT-olje er et spesifikt, smakløst fett som tilhører gruppen mellomkjedede fettsyrer. Den utvinnes hovedsakelig fra kokosnøttmasse og er for tiden en av de viktigste kostholdstrendene: idrettsutøvere, slankere og personer på ketogen diett bruker den.

MCT-olje (på grunn av sin karakteristiske struktur) er lett fordøyelig og lett assimilert. Det er derfor den beste kilden til såkalt rask energi. Når den tilføres regelmessig, har den mange positive effekter. Blant annet gir det en effektiv vektreduksjon (sammenlignet med andre kilder til godt fett inneholder MCT-olje ca. 10 % færre kalorier). I tillegg har produktet nevrobeskyttende, antibakterielle og antivirale egenskaper. Det kan også støtte fordøyelsessystemet og effektivisere næringsopptaket. Hvis du er usikker på hvordan du bruker MCT-olje, kan du lese artikkelen til slutt.

Hvordan bruke MCT-olje?

Et ketogent kosthold bør inneholde både mettede og umettede fettkilder. Umettet fett (såkalt sunt fett) bør være grunnlaget for kostholdet, men mettet fett bør ikke glemmes. MCT-olje er et eksempel på mettet fett.

Som kosttilskudd er den oftest tilgjengelig i flytende form, samtidig som den er helt smak- og luktfri. Takket være de nevnte egenskapene kan den være en ingrediens i nesten alle oppskrifter. Den egner seg også utmerket som erstatning for klassisk olivenolje.

Hvordan bruke MCT-olje? Produktet er blant annet utmerket til:

  • Dressing. Olivenoljebaserte salatdressinger er ofte for intense. MCT-olje nøytraliserer tydelig de overveldende oljesmakene og forbedrer smaken på måltidet.
  • Karbohydratretter. Når du supplerer med karbohydrater, bør du sørge for at det kun er produkter av høy kvalitet på menyen, som ris, gresskar og søtpoteter. Kombinert med MCT-olje vil de gi en langvarig metthetsfølelse: i dette tilfellet vil den viktigste energikilden være fett [1].
  • Smoothies. Smoothies og shakes basert på fersk (eller frossen) frukt tilfredsstiller sult i ganske kort tid. Dette skyldes det relativt raske fallet i blodsukkernivået. For å unngå dette er det viktig å velge frukt med lav GI (glykemisk indeks). Det er også viktig å tilsette kvalitetsfett (MCT).
  • Skuddsikker kaffe. MCT-olje er en viktig ingrediens i såkalt Bulletproof-kaffe. Bulletproof er en drikk som kombinerer tradisjonell kaffe, ghee-smør (klaret smør) og MCT-olje.

Det er viktig å merke seg at MCT-olje er utviklet for å brukes kaldt. Produktet har et lavt røykpunkt, og kan derfor ikke brukes til steking.

Når skal man bruke MCT-olje?

Det ser ut til at den mest populære grunnen til å bruke MCT-olje er for å støtte ketoseprosessen når man følger et ketogent kosthold. Såkalt sunt fett bør imidlertid brukes oftere. Når skal man bruke MCT-olje? Blant annet i andre dietter med lite karbohydrater og som en rask energiboost for idrettsutøvere. Produktet gjør det lettere å nå målene for makronæringsstoffer. Det fremskynder også prosessen med å få kroppen i ketosetilstand.

Det anbefales å ta MCT-oljen om morgenen, da det primære formålet er å tilføre betydelige mengder energi. Hvis du tar produktet om kvelden, kan det føre til søvnproblemer.

Hvor mye MCT-olje kan jeg drikke per dag?

Den tilgjengelige forskningen gir ikke klare nok svar på hvor mye MCT-olje man trenger å drikke per dag for å merke spesifikke helsemessige og metabolske fordeler. Kilder rapporterer om mellom 50 og 70 g av produktet per dag. Systematisk tilskudd bør imidlertid innledes med en tilvenningsperiode. I henhold til ordningen:

  • de første 3 eller 4 dagene må du ikke ta mer enn 1 spiseskje MCT-olje. Etter denne tiden bør den foreslåtte mengden økes til 2 ss.

Samtidig bør du ikke overstige 6-7 spiseskjeer MCT-olje per dag (60-100 ml).

MCT-olje – før eller etter trening?

Studier viser at en av de viktigste potensielle fordelene ved systematisk inntak av MCT-olje er en betydelig forbedring av idrettsprestasjonene [2]. Energien fra MCT-fettsyrer gjør det mulig å øke treningsintensiteten og samtidig opprettholde normale (konstante) glykemiske nivåer. Samtidig støtter ketonlegemene som produseres i en ketosetilstand hjernens funksjon, blant annet ved å stimulere mitokondrieproduksjonen [3]. MCT-olje bør derfor inntas ca. 15-20 minutter før trening, og C6- og C8 MCT-oljer regnes som de mest gunstige MCT-oljetypene for idrettsutøvere.

MCT-oljens egenskaper ved regelmessig bruk

MCT-olje er et verdifullt tilskudd til reduksjonsdietter og ketogene dietter, da den støtter tilpasningen til ketose, stabiliserer blodsukkernivået og forebygger energitap. MCT-olje er spesielt gunstig for fysisk aktive personer, da den gir vedvarende energi under trening, bevarer muskelglykogen og forbedrer prestasjonene. Hvis du vil vite mer om egenskapene til MCT-olje og fordelene ved å ta tilskudd, kan du lese vårt detaljerte innlegg om emnet.

Litteraturliste

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8696422/
[2] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049515003340
[3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16807920/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skriv deg på venteliste Vær blant de første som får vite så snart produktet er tilgjengelig. Legg igjen e-postadressen din nedenfor og følg med.
DEL KURVEN DIN